Fortsätt till huvudinnehåll

Aktieutdelning upp 115% i augusti jämfört med föregående år!

De passiva inkomsterna fortsätter att ticka på och augusti vart oväntat bra då aktieutdelningarn landade strax över 4300 kr, vilket var 115% bättre än i fjol. En stor anledning till det fina resultatet var att Kinnevik delade MTG vilka jag sålde direkt när jag fick dem vilket gav ca 1700 kr. Tackarrr!

För mig är det väldigt motiverande att hela tiden se utdelningarna växa allt eftersom jag köper fler aktier varje månad när lönen kommer in på kontot, samtidigt som jag hela tiden återinvesterar utdelningarna. Att jag fokuserar mer på utdelningarna än själva portföljvärdet kommer sannolikt ha en psykologisk effekt den dag då börsen vänder nedåt rejält, detta då det blir billigare att köpa aktier och jag kan få ännu högre utdelning framöver!

Graferna visar hur mycket aktieutdelning som jag har fått på månadsbasis från 2016 då jag på allvar bestämde mig för att fokusera på utdelningsaktier, ett beslut som jag aldrig ångrat. Det enda jag ångrar är att jag inte fattade det beslutet många år tidigare...

Månadernas staplar har vuxit för varje år vilket är ett resultat av kontinuerligt månadssparande i aktier, återinvestering av utdelning samt utdelningstillväxt.


Jämför jag aktieutdelningarna för perioden jan-aug 2018 med samma period 2016 så har portföljen delat ut 326% mer (eller 31 000 kr), och ca 19 000 kr (88%) mer än samma period 2017. Det återstår ytterligare fem månader av året och jag räknar med att under 2018 få strax över 50 000 kr, vilket motsvarar ca 1,5 månadslön! Inte illa för att inte göra något direkt utöver att kontinuerligt fylla på med aktier!



Månadens köp/sälj-transaktioner summeras enligt följande. Sålde av MTG men även Volati Preff som jag tyckte var bättre att ta hem vinsten i och återinvestera i Brokfield Renewable Partners (BEP) som har en direktavkastning på 6% och vars ambition är att öka utdelningen med 5-9% årligen.

Min plan för årets kommande utdelningar är att köpa på mig i Latour då bolaget i nuläget är en liten post och hittills enbart utgör 0,5% av portföljen. Lite trist att aktien i nuläget säljs med en premium samt att direktavkastningen är låg, men om Latour fortsatt kan leverera som de gjort historiskt kommer det att bli en mycket bra investering!

Row Labels Sum of Belopp
BEP 18 548
CAST 5 083
WPC 4 215
Kinnevik B 2 717
K2A Knaust & Andersson Pref 1 223
Indutrade 1 121
PFE 1 083
Latour B 792
HEMF 596
Avanza Global 500
INWI 449
Modern Times Group B -1 667
VOLO PREF -8 740
Grand Total 25 919



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

aktieutdelningar juni

Pengamaskinen pressade ut ca 5600 kr under juni månad vilket var mer än beräknat, vilket i sin tur är kopplat till att Sampo och Investor sköt upp (och sänkte) sin utdelning tidigare i år. Alla utdelningar summeras enligt följande: Värdepapper/beskrivning Total Sampo Oyj A 3 145 Investor A 1 737 Johnson & Johnson 279 3M Co 247 Pfizer 201 Realty Income Corp 151 Investor A    99 Microsoft Corp 94 Investor B 45 EHDV 39 Utländsk källskatt -464 Grand Total 5 573 Summerar jag mottagna utdelningar första halvåret så ses corona-effekten tydligt mot tidigare år då den orangea delen är väldigt ihoptryckt detta året, vilket gör att jag hittills fått ut 23 712 kr mot ca 42 000 kr under samma period förra året.   I och med juni månads utdelningar så har portföljen delat ut 169 000 kr totalt sedan starten 2016 och även om målsättningen var att spräcka 200 000

Summering av aktieportföljen 2019

2019 har nu tagit slut och därmed även ett fantastiskt börsår! Avanza-portföljen stängde på smått otroliga +30,39%. Om det goda börsklimatet håller i sig under 2020 återstår att se men då jag mest fokuserar på aktieutdelningar och min strategi är buy and hold så gör det inte så mycket om börsen rekylerar ned, även om det säkert kommer vara psykiskt tungt om det kommer ett rejält ras. Min portfölj består i nuläget av 51 st innehav där de tio största innehaven summerar 50% av totala värdet. De tre största innehaven sett till värdet är Formpipe Software,  Brookfield Renewable Partners och Investor. Tillsammans utgör dessa tre innehav knappt 1/3 av portföljvärdet. Under 2020 kommer jag att fortsatt köpa på mig mer av de flesta av portföljens innehav men fokus kommer vara att utöka innehavet i XACT Högutdelande som i nuläget enbart utgör 1,8% av portföljen. Målsättning får bli att XACT Högutdelande framöver ska vara ett av portföljens större innehav och utgöra 5-10% av portföljen f

Knapert med utdelningar i april

Min aktieportfölj har, som så många andras, återhämtat sig hyfsat från raset i mars och stängde på +15,16% vilket är positivt. Vad som dock märks nu är effekten av att många av portföljbolagen har skjutit upp, sänkt eller valt att avstå från att betala utdelning. Min helårsprognos innan Covid-19 var ca 60 000 kr i utdelningen under 2020 men jag får nog vara nöjd om de summeras till 60-70% av prognosen när året är över. Som grafen prognos / utfall indikerar har det var varit ett rejält tapp i april, där prognosen var 16 000 men utfallet endast 2 860 kr. Nu är det ju en hel del bolag som valt att skjuta upp beslut om utdelning till sommaren så förhoppningsvis har ekonomin kommit igång hyfsat och att bolagen vågar skifta ut pengar som planerat. Att jag fick mer pengar än vad jag räknat med under februari beror på att jag fått tillbaka den utländska källskatt som dras per automatik i takt med att utdelningar kommer in på kontot. Den återbetalda källskatten summerades till 1 380 kr o