Fortsätt till huvudinnehåll

Utdelning 2017


När jag gick in 2017 var utdelningsprognosen ca 21 000 kr brutto.  I siffrorna har jag inkluderat utländsk källskatt då min nätmäklare kommer se till att pengarna kommer åter, även om det tar 2-3 år.

Jag har för avsikt att pumpa in ca 260 000 kr i portföljen under 2017 och förhoppningen är därför att utdelningen närmar sig 30 000 vid årets slut (kommer även få draghjälp av att vissa värdepapper ökar sin utdelning då jag i sammanställningen använt utdelning för 2016).

Nedan bild speglar utdelning per månad och per aktie. Det går klart se att april-maj är starkaste utdelningsmånaderna och tanken är att på sikt få en jämnare utspridning och att det därmed kontinuerligt ramlar in pengar på kontot i form av utdelningar.
Jag ser fram mot att följa utdelningstillväxten på månads, kvartals och årsbasis framöver! Känns även skönt att veta att jag 2017 dubblerar utdelningen som jag erhållit under 2016, även om jag inte sätter in en enda krona till i portföljen 😀 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

aktieutdelningar juni

Pengamaskinen pressade ut ca 5600 kr under juni månad vilket var mer än beräknat, vilket i sin tur är kopplat till att Sampo och Investor sköt upp (och sänkte) sin utdelning tidigare i år. Alla utdelningar summeras enligt följande: Värdepapper/beskrivning Total Sampo Oyj A 3 145 Investor A 1 737 Johnson & Johnson 279 3M Co 247 Pfizer 201 Realty Income Corp 151 Investor A    99 Microsoft Corp 94 Investor B 45 EHDV 39 Utländsk källskatt -464 Grand Total 5 573 Summerar jag mottagna utdelningar första halvåret så ses corona-effekten tydligt mot tidigare år då den orangea delen är väldigt ihoptryckt detta året, vilket gör att jag hittills fått ut 23 712 kr mot ca 42 000 kr under samma period förra året.   I och med juni månads utdelningar så har portföljen delat ut 169 000 kr totalt sedan starten 2016 och även om målsättningen var att spräcka 200 000

Summering av aktieportföljen 2019

2019 har nu tagit slut och därmed även ett fantastiskt börsår! Avanza-portföljen stängde på smått otroliga +30,39%. Om det goda börsklimatet håller i sig under 2020 återstår att se men då jag mest fokuserar på aktieutdelningar och min strategi är buy and hold så gör det inte så mycket om börsen rekylerar ned, även om det säkert kommer vara psykiskt tungt om det kommer ett rejält ras. Min portfölj består i nuläget av 51 st innehav där de tio största innehaven summerar 50% av totala värdet. De tre största innehaven sett till värdet är Formpipe Software,  Brookfield Renewable Partners och Investor. Tillsammans utgör dessa tre innehav knappt 1/3 av portföljvärdet. Under 2020 kommer jag att fortsatt köpa på mig mer av de flesta av portföljens innehav men fokus kommer vara att utöka innehavet i XACT Högutdelande som i nuläget enbart utgör 1,8% av portföljen. Målsättning får bli att XACT Högutdelande framöver ska vara ett av portföljens större innehav och utgöra 5-10% av portföljen f

Knapert med utdelningar i april

Min aktieportfölj har, som så många andras, återhämtat sig hyfsat från raset i mars och stängde på +15,16% vilket är positivt. Vad som dock märks nu är effekten av att många av portföljbolagen har skjutit upp, sänkt eller valt att avstå från att betala utdelning. Min helårsprognos innan Covid-19 var ca 60 000 kr i utdelningen under 2020 men jag får nog vara nöjd om de summeras till 60-70% av prognosen när året är över. Som grafen prognos / utfall indikerar har det var varit ett rejält tapp i april, där prognosen var 16 000 men utfallet endast 2 860 kr. Nu är det ju en hel del bolag som valt att skjuta upp beslut om utdelning till sommaren så förhoppningsvis har ekonomin kommit igång hyfsat och att bolagen vågar skifta ut pengar som planerat. Att jag fick mer pengar än vad jag räknat med under februari beror på att jag fått tillbaka den utländska källskatt som dras per automatik i takt med att utdelningar kommer in på kontot. Den återbetalda källskatten summerades till 1 380 kr o