Fortsätt till huvudinnehåll

Snabba cash från spekulation under september!


Sådär ja, då har vi passerat årets tredje kvartal i och med att september månad nyss tog slut. September innehöll en del härliga höstdagar som jag kunde njuta av till fullo då jag för tillfället är pappaledig. Även om jag som pappaledig har fullt upp på dagarna så finns tillfällen att vara lite aktiv på börsen.

Ett sådant tillfälle var när jag gjorde en kort spekulering i noteringen av EQT. 

Då intresset inför börsintroduktionen var stort passade jag på att teckna upp mig på 450 aktier med planen att sälja de aktier jag tilldelats kort efter att börsen öppnat på första handelsdagen. 

Jag tilldelades 300 aktier och dessa sålde jag ca 13 minuter efter börsöppningen och belönades med en avkastning på ca 23% vilket motsvarar 4 600 kr. Snacka om bra timpenning på kort tid och till en begränsad risk!


Under september passade jag på att möblera om lite smått i portföljen vilket innebar att Kinnevik och Starbucks fick lämna. Jag tror fortsatt på båda bolagen och kommer kanske äga dem igen framöver.

Kinnevik sålde jag mest beroende på deras nya strategiska riktning och därmed utdelningspolicy som vad jag förstår kommer innebära att framtida utdelningar inte nödvändigtvis kommer delas ut varje år, och eftersom jag ser mig själv som utdelningsjägare klingar detta inte så bra i mina öron så jag tryckte på säljknappen. Sett till Kinnevik som investering så blev totalavkastningen ca 23% (kursutveckling + mottagna utdelningar). Helt ok investering skulle jag säga men inte så mycket mer.

Starbucks som investering gav desto bättre totalavkastning, närmare bestämt 75% med hänsyn till kursutveckling, mottagna utdelningar samt valuta! I fallet med Starbucks hade jag gärna fortsatt att äga bolaget men då jag vill öka upp portföljens direktavkastning (DA) så tryckte jag även här på säljknappen. Kommer säkert ångra mig grundligt om 5-10 år…

Pengarna från försäljningen av Starbucks och EQT har återinvesterats i de bolag som finns i nedan tabell;

Row Labels
Sum of Antal
Sum of Belopp
Köp
465
-30 857
Skanska B
4
-756
JLT Mobile Computers
200
-1 452
Svolder B
21
-2 278
XACT Högutdelande
24
-2 953
SEB A
46
-4 168
Bank of Nova Scotia
8
-4 317
Sampo Oyj A
12
-4 883
EQT
150
-10 050
Sälj
-210
74 963
Kinnevik B
-37
42 741
Starbucks Corp
-23
19 852
EQT
-150
12 370
Grand Total
255
44 106

Enbart 150 EQT-aktier finns med i summeringen och det beror på att jag hade tecknat mig på två olika konton, för att öka mina chanser att få tilldelning av aktier J ett tips inför kommande IPOs (börsintroduktioner).  

Återstår att göra är att investera pengarna som jag fick loss i samband med att jag sålde Kinnevik så jag håller tummarna för att börsen går ned nu under oktober så det skapas fina köp-tillfällen! Har inte helt bestämt för vilka bolag jag kommer investera i men sannolikt blir det några av kvartalsutdelarna som exempelvis 3M, Abbvie, Johnson&Johnson som har fin historik av att höja utdelningen varje år vilket ju är mumma för en utdelningsjägare!

På tal om aktieutdelningar så trillade det in ca 3 900 kr på kontot under september månad! I och med detta så har jag hittills i år fått ca 51 000 kr vilket innebär att jag nu passerat total utdelning för 2018 vilket landade på 50 476 kr. För helåret 2019 räknar jag med att total sett få ca 57 000 kr vilket motsvarar en utdelningsökning på ca 13% vs 2018. Där snackar vi löneökning jämfört med det vanliga ”märket” på arbetsmarknaden som brukar ligga runt 2%.

Kommer att uppdatera mina utdelningsgrafer för september när utdelningen från Brookfield Property Partners / Renewable Partners har kommit in på Avanza och Nordnet. Både  Avanza/Nordnet behöver ett par dagar på sig att hantera transaktionen, så jag får hålla mig nån dag ytterligare innan jag kan uppdatera graferna.

Nu hoppas jag som sagt på fina köptillfällen under oktober! Ha det fint!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

aktieutdelningar juni

Pengamaskinen pressade ut ca 5600 kr under juni månad vilket var mer än beräknat, vilket i sin tur är kopplat till att Sampo och Investor sköt upp (och sänkte) sin utdelning tidigare i år. Alla utdelningar summeras enligt följande: Värdepapper/beskrivning Total Sampo Oyj A 3 145 Investor A 1 737 Johnson & Johnson 279 3M Co 247 Pfizer 201 Realty Income Corp 151 Investor A    99 Microsoft Corp 94 Investor B 45 EHDV 39 Utländsk källskatt -464 Grand Total 5 573 Summerar jag mottagna utdelningar första halvåret så ses corona-effekten tydligt mot tidigare år då den orangea delen är väldigt ihoptryckt detta året, vilket gör att jag hittills fått ut 23 712 kr mot ca 42 000 kr under samma period förra året.   I och med juni månads utdelningar så har portföljen delat ut 169 000 kr totalt sedan starten 2016 och även om målsättningen var att spräcka 200 000

Summering av aktieportföljen 2019

2019 har nu tagit slut och därmed även ett fantastiskt börsår! Avanza-portföljen stängde på smått otroliga +30,39%. Om det goda börsklimatet håller i sig under 2020 återstår att se men då jag mest fokuserar på aktieutdelningar och min strategi är buy and hold så gör det inte så mycket om börsen rekylerar ned, även om det säkert kommer vara psykiskt tungt om det kommer ett rejält ras. Min portfölj består i nuläget av 51 st innehav där de tio största innehaven summerar 50% av totala värdet. De tre största innehaven sett till värdet är Formpipe Software,  Brookfield Renewable Partners och Investor. Tillsammans utgör dessa tre innehav knappt 1/3 av portföljvärdet. Under 2020 kommer jag att fortsatt köpa på mig mer av de flesta av portföljens innehav men fokus kommer vara att utöka innehavet i XACT Högutdelande som i nuläget enbart utgör 1,8% av portföljen. Målsättning får bli att XACT Högutdelande framöver ska vara ett av portföljens större innehav och utgöra 5-10% av portföljen f