Fortsätt till huvudinnehåll

Summering av juni-juli samt januari-juli

Tiden går fort, och med småbarn så går tiden ännu fortare och därav slår jag ihop juni-juli och tittar på portföljens utveckling för period januari-juli.

Hur har portföljen presterat under juni-juli samt årets sju första månader?

För period jun-jul stängde Avanza-portföljen på +8,03% och Nordnet-portföljen på +5,81%.

För period jan-juli har Avanza-portföljen stigit +21,65% och Nordnet-portföljen +22,37%. Årets uppgång hittills motsvarar ca 265 000 kr. Slår jag ut det på sju månader så har portföljvärdet ökat med i snitt 37 000 kr per månad, och det motsvarar ungefär vad man får ut netto om man har en månadslön på 50 000 kr.

Både Avanza och Nordnet-portföljen har presterat bättre än SIX30 RI som stängde på +17,37% under samma period (jan-jul).

Hur ser det då ut med aktieutdelningarna? Det är ju detta som jag tycker är mest intressant att följa upp då portföljvärdet hela tiden svänger upp och ned. Under juni-juli, medan jag latade mig i solen,  ramlade det in totalt 3900 kr i aktieutdelningar. Det är en härlig känsla att se utdelningarna komma in på kontot även om man ligger raklång på en solbädd och latar sig :)

Hittills i år har jag mottagit 45 328 kr vilket är ca 25% mer än under samma period föregående år! En löneökning med andra ord på 25% utan större insats från min sida mer än att handla nya aktier efter att lönen kommit in på kontot, det är annat än de 2% jag fick från min arbetsgivare.

Trots att det har varit semester och som sedermera övergått till pappaledighet så har jag varit lite aktiv på börsen och stuvat lite i portföljen under juni-juli. Oriflame avnoterades till kursen 227 kr så det gick per automatik, därefter sålde jag av innehavet i NCC, Raiso och Proact IT. I fallet med Proact IT var det en så liten slatt jag hade så den åkte med av bara farten.

Följande köp/sälj gjorde jag under juni-juli;

Typ av transaktion Värdepapper/beskrivning Sum of Antal Sum of Belopp
Köp 3M Co 3 -4 777
AbbVie Inc 13 -8 618
Beijer Alma B 5 -629
Castellum 21 -4 052
FormPipe Software 210 -4 487
Handelsbanken A 17 -1 500
HEMF 15 -1 343
Indutrade 4 -1 069
Johnson & Johnson 4 -4 943
Klövern B 140 -2 123
NCC B 5 -820
PFE 2 -826
Procter & Gamble 5 -5 351
Wallenstam B 10 -1 009
Köp Total 454 -41 547
Sälj NCC B 21 14 832
ORI ACC -54 12 258
Proact IT Group -10 1 835
Raisio Oyj Vaihto-osake -167 8 147
Sälj Total -210 37 072
Grand Total 244 -4 475

Då börsen har startat surt i augusti efter ytterligare hot om utökat handelskrig mellan US och Kina kommer det säkert bli läge för fler köp inom kort om börsen faller med några procentenheter. Gäller att passa på om det blir rea och därmed fyndläge!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

aktieutdelningar juni

Pengamaskinen pressade ut ca 5600 kr under juni månad vilket var mer än beräknat, vilket i sin tur är kopplat till att Sampo och Investor sköt upp (och sänkte) sin utdelning tidigare i år. Alla utdelningar summeras enligt följande: Värdepapper/beskrivning Total Sampo Oyj A 3 145 Investor A 1 737 Johnson & Johnson 279 3M Co 247 Pfizer 201 Realty Income Corp 151 Investor A    99 Microsoft Corp 94 Investor B 45 EHDV 39 Utländsk källskatt -464 Grand Total 5 573 Summerar jag mottagna utdelningar första halvåret så ses corona-effekten tydligt mot tidigare år då den orangea delen är väldigt ihoptryckt detta året, vilket gör att jag hittills fått ut 23 712 kr mot ca 42 000 kr under samma period förra året.   I och med juni månads utdelningar så har portföljen delat ut 169 000 kr totalt sedan starten 2016 och även om målsättningen var att spräcka 200 000

Summering av aktieportföljen 2019

2019 har nu tagit slut och därmed även ett fantastiskt börsår! Avanza-portföljen stängde på smått otroliga +30,39%. Om det goda börsklimatet håller i sig under 2020 återstår att se men då jag mest fokuserar på aktieutdelningar och min strategi är buy and hold så gör det inte så mycket om börsen rekylerar ned, även om det säkert kommer vara psykiskt tungt om det kommer ett rejält ras. Min portfölj består i nuläget av 51 st innehav där de tio största innehaven summerar 50% av totala värdet. De tre största innehaven sett till värdet är Formpipe Software,  Brookfield Renewable Partners och Investor. Tillsammans utgör dessa tre innehav knappt 1/3 av portföljvärdet. Under 2020 kommer jag att fortsatt köpa på mig mer av de flesta av portföljens innehav men fokus kommer vara att utöka innehavet i XACT Högutdelande som i nuläget enbart utgör 1,8% av portföljen. Målsättning får bli att XACT Högutdelande framöver ska vara ett av portföljens större innehav och utgöra 5-10% av portföljen f

Knapert med utdelningar i april

Min aktieportfölj har, som så många andras, återhämtat sig hyfsat från raset i mars och stängde på +15,16% vilket är positivt. Vad som dock märks nu är effekten av att många av portföljbolagen har skjutit upp, sänkt eller valt att avstå från att betala utdelning. Min helårsprognos innan Covid-19 var ca 60 000 kr i utdelningen under 2020 men jag får nog vara nöjd om de summeras till 60-70% av prognosen när året är över. Som grafen prognos / utfall indikerar har det var varit ett rejält tapp i april, där prognosen var 16 000 men utfallet endast 2 860 kr. Nu är det ju en hel del bolag som valt att skjuta upp beslut om utdelning till sommaren så förhoppningsvis har ekonomin kommit igång hyfsat och att bolagen vågar skifta ut pengar som planerat. Att jag fick mer pengar än vad jag räknat med under februari beror på att jag fått tillbaka den utländska källskatt som dras per automatik i takt med att utdelningar kommer in på kontot. Den återbetalda källskatten summerades till 1 380 kr o