Fortsätt till huvudinnehåll

Årets första månad avklarad

Min aktieportfölj studsade tillbaka rejält under januari, efter efter en lika rejäl nedgång under
december, och stängde på +6,6 att jämföra med SIX 30 Return Index på +7,6. Således orkade inte min portfölj med att ta rygg på jämförelseindex och presterade 1 procentenhet sämre. Well well, spelar inte så stor roll egentligen.

Det som är mer intressant för min del är att se hur kassaflödet utvecklar sig jämfört med samma period föregående år. Under januari 18 så trillade det in strax över 1200 kr i aktieutdelning, och i år fick jag ca 600 kr mer! En ökning med 47% vilket inte är illa pinkat! En annan trevlig sak är att jag även fick tillbaka källskatt på 164 kr från Avanza avseende 2016, denna skatteåterbäring hade jag glömt bort helt och hållet så det var en trevlig bonus! 

Annars har jag under månaden passat på att göra några förändringar i portföljen som att halvera antalet Akelius-aktier och sålde av alla Global X SuperDivident EFT som jag ägde. Den senare för att jag pga av nya regelverket inte kan handla på mig fler andelar, och Akelius sålde jag för att istället satsa på bland annat andra fastighetsbolag med hög direktavkastning för att kunna ta del av en framtida utdelningstillväxt (istället som med Akelius-preffen som har fast avkastning per år (20 kr per aktie/år).

Alla månadens köp summeras i enligt nedan;


Row Labels Sälj Köp Grand Total
Akelius Residential Pref 34 314 34 314
Global X SuperDividend ETF 25 970 25 970
XACT Högutdelande -550 -550
Hemfosa Fastigheter -738 -738
HOLM B -872 -872
SEB A -946 -946
Avanza Global -1 000 -1 000
KINV B -1 101 -1 101
INWI -1 109 -1 109
INVE B -1 112 -1 112
GJF -1 410 -1 410
SWED A -1 835 -1 835
Axfood -1 851 -1 851
SKA B -3 360 -3 360
Oriflame Holding -3 868 -3 868
SAMPO -4 101 -4 101
T -4 123 -4 123
Handelsbanken A -5 932 -5 932
WP Carey Inc -6 492 -6 492
AbbVie Inc -7 319 -7 319
NorthWest Healthcare Properties REIT -8 599 -8 599
Brookfield Property Partners LP -9 535 -9 535
Grand Total 60 284 -65 853 -5 569

Nu ska vi bara igenom februari månad innan det blir roligare, både vad det gäller väder men oxå så kommer jag att passera totalt 100 000 kr i utdelningar sedan jag började bygga upp min utdelningsportfölj! Det blir nåt att fira! 

Kommentarer

  1. Sjukt imponerande att du totalt sätt snart fått 100 kkr i utdelningar!

    Hur länge har du har du byggt på din portfölj om man får fråga? :)

    Bästa hej
    Ludde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våga. Vara. Långsiktig!17 februari 2019 kl. 23:29

      Tack Ludde! Många små bäckar kan bli till en stor å om man fyller på regelbundet och har tålamod. I mitt fall kommer det ha tagit ganska exakt tre år från att jag började bygga min utdelningsportfölj. Hade jag valt att koncentrera portföljen till bolag med hög direktavkastning hade det kunnat gå snabbare men jag har valt att mixa högutdelare med bolag som ger lägre direktavkastning men utdelningstillväxt som kommer gynna portföljen på sikt.

      Lycka till med ditt investerande!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

aktieutdelningar juni

Pengamaskinen pressade ut ca 5600 kr under juni månad vilket var mer än beräknat, vilket i sin tur är kopplat till att Sampo och Investor sköt upp (och sänkte) sin utdelning tidigare i år. Alla utdelningar summeras enligt följande: Värdepapper/beskrivning Total Sampo Oyj A 3 145 Investor A 1 737 Johnson & Johnson 279 3M Co 247 Pfizer 201 Realty Income Corp 151 Investor A    99 Microsoft Corp 94 Investor B 45 EHDV 39 Utländsk källskatt -464 Grand Total 5 573 Summerar jag mottagna utdelningar första halvåret så ses corona-effekten tydligt mot tidigare år då den orangea delen är väldigt ihoptryckt detta året, vilket gör att jag hittills fått ut 23 712 kr mot ca 42 000 kr under samma period förra året.   I och med juni månads utdelningar så har portföljen delat ut 169 000 kr totalt sedan starten 2016 och även om målsättningen var att spräcka 200 000

Snabba cash från spekulation under september!

Sådär ja, då har vi passerat årets tredje kvartal i och med att september månad nyss tog slut. September innehöll en del härliga höstdagar som jag kunde njuta av till fullo då jag för tillfället är pappaledig. Även om jag som pappaledig har fullt upp på dagarna så finns tillfällen att vara lite aktiv på börsen. Ett sådant tillfälle var när jag gjorde en kort spekulering i noteringen av EQT.  Då intresset inför börsintroduktionen var stort passade jag på att teckna upp mig på 450 aktier med planen att sälja de aktier jag tilldelats kort efter att börsen öppnat på första handelsdagen.  Jag tilldelades 300 aktier och dessa sålde jag ca 13 minuter efter börsöppningen och belönades med en avkastning på ca 23% vilket motsvarar 4 600 kr . Snacka om bra timpenning på kort tid och till en begränsad risk! Under september passade jag på att möblera om lite smått i portföljen vilket innebar att Kinnevik och Starbucks fick lämna. Jag tror fortsatt på båda bolagen och kommer kans

Covid-19

Covid-19. Hua! Mars månad blev en hård prövning för porföljen när det var som värst var det röda siffror på totalen. Dock sitter jag lugnt i båten och väntar på att vardagen ska återgå till det normala efter Covid-19. Lider med alla som drabbas direkt eller indirekt av detta hemska virus. Pengar i all ära men hälsan för nära och kära är det som räknas i slutändan. Nedan graf visar vad portföljvärdet stängt på varje månad och som framgår har februari och mars varit blodröda rätt igenom.  Prognosen för 2020 var att portföljen skulle dela ut strax över 60 000 kr innan året är slut men Covid-19 lär sätta stopp för planen då många bolag meddelat att de antingen ställer in utdelning, skjuter på beslut om utdelning eller har sänkt utdelningen avseende 2019. Dock är det ju bättre om bolagen håller på sin kassa och slipper ta på sig lån som därefter börjar ticka ränta. Planen för mars var att få ut ca 8000 riksdaler men det slutade på 5391 kr då SEB valde att skjuta på beslut om utd