Fortsätt till huvudinnehåll

Organisk tillväxt 50% i juli

Juli var en fantastisk månad! Det var månaden som familjen växte från två till tre och vi fick en söt liten dotter! Organisk tillväxt på 50% med andra ord :) Både mamma och pappa hade sett fram mot att bebisen skulle titta fram och den 8e juli var det så dags att äntligen få träffa henne, och vilken härlig känsla det var!

I och med att vi framöver kommer få barnbidrag kommer jag få bygga upp en barnportfölj då vår tanke är att barnbidraget ska investeras och möjliggöra lägenhetsköp eller liknande när dottern blivit vuxen. Kommer att sätta upp en KF för detta ändamål då vi själva vill kunna styra när dottern får sina pengar, och att dottern inte per automatik får tillgång till portföljen på sin 18-årsdag (för att undvika att porföljen avvecklas och bränns på backpacking i Thailand eller liknande även om jag tror att just vår dotter kommer vara otroligt mogen för sin ålder... ).

Ser verkligen fram mot att se både dotter och barnportföljen växa till sig över tid! Får vi ytterligare barn framöver så kommer även det barnbidraget att sättas in i samma portfölj och därefter får pengarna fördelas lika mellan barnen när de väl blivit vuxna.

Annars mäktade Avanza-portföljen med en uppgång på 3,59% vilket var ca en procentenhet sämre mot vad SIX30 Return Index presterade.

Månadens aktieutdelningar summerades till 1715 kr, och hittills i år har portföljen delat ut strax över 36 000 kr! Härligt med utdelningnar som varje månad trillar in på kontot och direkt återinvesteras för att hålla igång snöbollseffekten! Målet är att innan året är slut ha hunnit få 50 000 kr i utdelning och det ska jag nog lyckas med även om det blir på det berömda målsnöret.

Under juli har jag även hunnit sälja av några innehav i portföljen då de var relativt små och att jag ville få ner antalet innehav i portföljen. De innehav jag sålde var Atea, Clas Olsson, Nibe och Softronic. Nibe var en något större post och jag sålde av innehavet för att köpa i bolag som har en högre direktavkastning och därmed få högre utdelning och att snöbollseffekten kommer igång snabbare. Softronic sålde jag då de gått upp rejält (3 ggr investeringen) sedan jag köpte min första och enda post. Surt i efterhand att jag inte köpte på mig fler aktier från början men sånt är livet och inget att hänga läpp över.

Månadens köp summeras enligt nedan och var en blandning av lite allt möjligt och som kommer hålla igång den passiva inkomsten framöver! Räknar jag med att inköpen i snitt delar ut 4% så innebär det ca 2400 kr extra under nästa år. Inte illa pinkat av en trähäst!

Row Labels Sum of Antal Sum of Belopp
Procter & Gamble Co 9 6 347
Johnson & Johnson 5 5 487
NCC B 38 5 329
Kinnevik B 17 5 197
Investor A 13 4 649
Sampo Oyj A 10 4 449
IUSZ 50 4 433
KONE Oyj 8 3 899
Castellum 18 2 760
Oriflame Holding 9 2 559
Inwido 38 2 377
Swedbank A 12 2 301
Skanska B 10 1 611
K2A Knaust & Andersson Pref 5 1 544
GJF 10 1 379
Orkla 15 1 092
Trelleborg B 5 900
Industrivärden C 5 883
HOLM B 3 604
Beijer Alma B 5 590
SAGA PREF 15 545
FormPipe Software 20 431
Grand Total 320 59 366

Nu ser jag fram mot att få utdelning från Akelius i nästa vecka så jag kan köpa på mig fler aktier och inkassera mer utdelning!

Ha det skönt i värmen! :)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

aktieutdelningar juni

Pengamaskinen pressade ut ca 5600 kr under juni månad vilket var mer än beräknat, vilket i sin tur är kopplat till att Sampo och Investor sköt upp (och sänkte) sin utdelning tidigare i år. Alla utdelningar summeras enligt följande: Värdepapper/beskrivning Total Sampo Oyj A 3 145 Investor A 1 737 Johnson & Johnson 279 3M Co 247 Pfizer 201 Realty Income Corp 151 Investor A    99 Microsoft Corp 94 Investor B 45 EHDV 39 Utländsk källskatt -464 Grand Total 5 573 Summerar jag mottagna utdelningar första halvåret så ses corona-effekten tydligt mot tidigare år då den orangea delen är väldigt ihoptryckt detta året, vilket gör att jag hittills fått ut 23 712 kr mot ca 42 000 kr under samma period förra året.   I och med juni månads utdelningar så har portföljen delat ut 169 000 kr totalt sedan starten 2016 och även om målsättningen var att spräcka 200 000

Summering av aktieportföljen 2019

2019 har nu tagit slut och därmed även ett fantastiskt börsår! Avanza-portföljen stängde på smått otroliga +30,39%. Om det goda börsklimatet håller i sig under 2020 återstår att se men då jag mest fokuserar på aktieutdelningar och min strategi är buy and hold så gör det inte så mycket om börsen rekylerar ned, även om det säkert kommer vara psykiskt tungt om det kommer ett rejält ras. Min portfölj består i nuläget av 51 st innehav där de tio största innehaven summerar 50% av totala värdet. De tre största innehaven sett till värdet är Formpipe Software,  Brookfield Renewable Partners och Investor. Tillsammans utgör dessa tre innehav knappt 1/3 av portföljvärdet. Under 2020 kommer jag att fortsatt köpa på mig mer av de flesta av portföljens innehav men fokus kommer vara att utöka innehavet i XACT Högutdelande som i nuläget enbart utgör 1,8% av portföljen. Målsättning får bli att XACT Högutdelande framöver ska vara ett av portföljens större innehav och utgöra 5-10% av portföljen f

Knapert med utdelningar i april

Min aktieportfölj har, som så många andras, återhämtat sig hyfsat från raset i mars och stängde på +15,16% vilket är positivt. Vad som dock märks nu är effekten av att många av portföljbolagen har skjutit upp, sänkt eller valt att avstå från att betala utdelning. Min helårsprognos innan Covid-19 var ca 60 000 kr i utdelningen under 2020 men jag får nog vara nöjd om de summeras till 60-70% av prognosen när året är över. Som grafen prognos / utfall indikerar har det var varit ett rejält tapp i april, där prognosen var 16 000 men utfallet endast 2 860 kr. Nu är det ju en hel del bolag som valt att skjuta upp beslut om utdelning till sommaren så förhoppningsvis har ekonomin kommit igång hyfsat och att bolagen vågar skifta ut pengar som planerat. Att jag fick mer pengar än vad jag räknat med under februari beror på att jag fått tillbaka den utländska källskatt som dras per automatik i takt med att utdelningar kommer in på kontot. Den återbetalda källskatten summerades till 1 380 kr o