Fortsätt till huvudinnehåll

Aktieutdelningarna ökade med 25%

Januari månads aktieutdelningar summerades till 1242kr vilket var 25% upp jämfört med januari 2017! Härligt att se att min aktieportfölj hela tiden genererar utdelningar som genast investeras i nya aktier vilket gör att utdelningarna kommer fortsätta öka framöver! Känns helt rätt för mig att investera i utdelningsaktier och se förmögenheten öka sakta men säkert. Bara lite synd att jag inte började investera i utdelningsaktier långt tidigare...

Annars bjöd januari på minskat portföljvärde, Avanzaportföljen stängde på -3% vilket var klart sämre än index som stängde på 1%. Att portföljvärdet går upp eller ner ligger i linje med börsens natur och givet den långa börsuppgången så borde det komma en korrigering vilket gör att portföljvärdet minskar rejält vilket säkert kommer vara jobbigt rent mentalt då jag inte upplevt en kraftig börsnedgång sedan jag började spara seriöst i aktier.

Men vad som känns bra är att jag har en tydlig strategi att varje månad investera i stabila bolag och den rutinen sitter numera i ryggraden och då jag bara köper utdelningsaktier så kommer direktavkastningen öka då aktiekurserna faller, vilket oxå gör det lättare att hålla fast i min strategi.

Passade på att öka i Skanska och Intrum i januari efter att de presenterat sina rapporter och då föll kraftigt kursmässigt. Tog även in en ny preff till portföljen, SAGAX pref då jag gillar att få utdelningar kvartalsvis och min förhoppning är att över tid få till ett kassaflöde där jag varje månad får några tusenlappar i utdelning. Då passar preffar bra även om jag går miste om utdelningsökningar över tid. Hela månadens inköp summeras nedan;

Row Labels Sum of Antal Sum of Belopp
SKA B 23 3 301
SAMPO 7 3 229
INTRUM 10 2 956
SWED A 10 2 015
INWI 18 1 531
SHB B 10 1 179
INVE A 2 771
SAGA REF 16 542
Grand Total 96 15 524


Nu ser jag fram mot nya utdelningar i februari och jag har redan fått första utdelningen för månaden då AT&T precis delat ut! Katjing!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

aktieutdelningar juni

Pengamaskinen pressade ut ca 5600 kr under juni månad vilket var mer än beräknat, vilket i sin tur är kopplat till att Sampo och Investor sköt upp (och sänkte) sin utdelning tidigare i år. Alla utdelningar summeras enligt följande: Värdepapper/beskrivning Total Sampo Oyj A 3 145 Investor A 1 737 Johnson & Johnson 279 3M Co 247 Pfizer 201 Realty Income Corp 151 Investor A    99 Microsoft Corp 94 Investor B 45 EHDV 39 Utländsk källskatt -464 Grand Total 5 573 Summerar jag mottagna utdelningar första halvåret så ses corona-effekten tydligt mot tidigare år då den orangea delen är väldigt ihoptryckt detta året, vilket gör att jag hittills fått ut 23 712 kr mot ca 42 000 kr under samma period förra året.   I och med juni månads utdelningar så har portföljen delat ut 169 000 kr totalt sedan starten 2016 och även om målsättningen var att spräcka 200 000

Snabba cash från spekulation under september!

Sådär ja, då har vi passerat årets tredje kvartal i och med att september månad nyss tog slut. September innehöll en del härliga höstdagar som jag kunde njuta av till fullo då jag för tillfället är pappaledig. Även om jag som pappaledig har fullt upp på dagarna så finns tillfällen att vara lite aktiv på börsen. Ett sådant tillfälle var när jag gjorde en kort spekulering i noteringen av EQT.  Då intresset inför börsintroduktionen var stort passade jag på att teckna upp mig på 450 aktier med planen att sälja de aktier jag tilldelats kort efter att börsen öppnat på första handelsdagen.  Jag tilldelades 300 aktier och dessa sålde jag ca 13 minuter efter börsöppningen och belönades med en avkastning på ca 23% vilket motsvarar 4 600 kr . Snacka om bra timpenning på kort tid och till en begränsad risk! Under september passade jag på att möblera om lite smått i portföljen vilket innebar att Kinnevik och Starbucks fick lämna. Jag tror fortsatt på båda bolagen och kommer kans

Covid-19

Covid-19. Hua! Mars månad blev en hård prövning för porföljen när det var som värst var det röda siffror på totalen. Dock sitter jag lugnt i båten och väntar på att vardagen ska återgå till det normala efter Covid-19. Lider med alla som drabbas direkt eller indirekt av detta hemska virus. Pengar i all ära men hälsan för nära och kära är det som räknas i slutändan. Nedan graf visar vad portföljvärdet stängt på varje månad och som framgår har februari och mars varit blodröda rätt igenom.  Prognosen för 2020 var att portföljen skulle dela ut strax över 60 000 kr innan året är slut men Covid-19 lär sätta stopp för planen då många bolag meddelat att de antingen ställer in utdelning, skjuter på beslut om utdelning eller har sänkt utdelningen avseende 2019. Dock är det ju bättre om bolagen håller på sin kassa och slipper ta på sig lån som därefter börjar ticka ränta. Planen för mars var att få ut ca 8000 riksdaler men det slutade på 5391 kr då SEB valde att skjuta på beslut om utd