Fortsätt till huvudinnehåll

Knapert med utdelningar i april


Min aktieportfölj har, som så många andras, återhämtat sig hyfsat från raset i mars och stängde på +15,16% vilket är positivt. Vad som dock märks nu är effekten av att många av portföljbolagen har skjutit upp, sänkt eller valt att avstå från att betala utdelning.

Min helårsprognos innan Covid-19 var ca 60 000 kr i utdelningen under 2020 men jag får nog vara nöjd om de summeras till 60-70% av prognosen när året är över.

Som grafen prognos / utfall indikerar har det var varit ett rejält tapp i april, där prognosen var 16 000 men utfallet endast 2 860 kr. Nu är det ju en hel del bolag som valt att skjuta upp beslut om utdelning till sommaren så förhoppningsvis har ekonomin kommit igång hyfsat och att bolagen vågar skifta ut pengar som planerat.

Att jag fick mer pengar än vad jag räknat med under februari beror på att jag fått tillbaka den utländska källskatt som dras per automatik i takt med att utdelningar kommer in på kontot. Den återbetalda källskatten summerades till 1 380 kr och drogs under 2017, och trots att jag numera regelbundet får tillbaka källskatt så är det inget jag räknar med i min prognos över årets utdelningar. Inte heller extra utdelningar räknar jag in i prognosen vilket gör att utfallet ibland kan bli högre än prognos.


Ser jag till utfall under årets fyra första månader så har portföljen delat ut knappt 50% av prognos och det som slår hårdast är att storbankerna valt att skjuta upp beslut om huruvida utdelning ska delas ut eller inte.




De portföljbolag som skiftade ut pengar under april var följande;

Värdepapper/beskrivning Total
Brookfield Property Partners 1 017
Orkla 739
WP Carey Inc 478
Ares Capital Corp 319
Bank of Nova Scotia 255
Cisco Systems Inc 181
Realty Income Corp 156
Klövern B 133
Utländsk källskatt -417
Grand Total 2 860

Min strategi är att investera en del av lönen varje månad samt mottagna utdelninar, vilket gör att jag kommer köpa både när börsen är som högst och som lägst värderad. Således höll jag mig till planen och köpte på mig fler aktier. Fördelningen av köpen ser ni i nedan tabell och mest pengar investerade jag i Vonovia (Deutche Annington Immobilen) som är ett tyskt fastighetsbolag med fastigheter i Tyskland, Österrike och numera även i Sverige.

Värt att nämna är oxå att jag tog in Fortum i portföljen. Känns som en stabilt bolag som med nuvarande kurs ger en direktavkastning på 7% vilket kommer göra portföljen gott över tid!

Värdepapper/beskrivning Total
DEUTSCHE ANNINGTON IMMOBILIEN    -4 359
FORTUM    -2 491
ABBVIE INC    -2 189
CASTELLUM    -1 873
AT & T INC    -1 699
HOLMEN B    -1 671
Peab B -1 319
SWED A -1 053
Nordea Bank Abp -761
PFE -644
SVOL B -397
Grand Total -18 456

Avkastning på er! :)

Kommentarer

  1. Jag kan bara hålla med. Flera av mina innehav har valt att slopa eller skjuta fram sina utdelningar. Som tur är så delar mina amerikanska månadsutdelare fortfarande ut så jag har en bra grund varje månad.
    Det bolag i min portfölj som står för den största utdelningen delade som tur var ut, det är Castellum.

    Kampen Mot Index

    SvaraRadera
    Svar
    1. Castellum är ju helt klart ett fint bolag! Är mitt fjärde största innehav i portföljen och kommer köpa på mig fler aktier framöver! I tider som dessa inser man oxå värdet av att ha ett flertal innehav utifall att ett eller flera beslutar för att inte dela ut några pengar, går i konkurs eller dylikt.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

aktieutdelningar juni

Pengamaskinen pressade ut ca 5600 kr under juni månad vilket var mer än beräknat, vilket i sin tur är kopplat till att Sampo och Investor sköt upp (och sänkte) sin utdelning tidigare i år. Alla utdelningar summeras enligt följande: Värdepapper/beskrivning Total Sampo Oyj A 3 145 Investor A 1 737 Johnson & Johnson 279 3M Co 247 Pfizer 201 Realty Income Corp 151 Investor A    99 Microsoft Corp 94 Investor B 45 EHDV 39 Utländsk källskatt -464 Grand Total 5 573 Summerar jag mottagna utdelningar första halvåret så ses corona-effekten tydligt mot tidigare år då den orangea delen är väldigt ihoptryckt detta året, vilket gör att jag hittills fått ut 23 712 kr mot ca 42 000 kr under samma period förra året.   I och med juni månads utdelningar så har portföljen delat ut 169 000 kr totalt sedan starten 2016 och även om målsättningen var att spräcka 200 000

Summering av aktieportföljen 2019

2019 har nu tagit slut och därmed även ett fantastiskt börsår! Avanza-portföljen stängde på smått otroliga +30,39%. Om det goda börsklimatet håller i sig under 2020 återstår att se men då jag mest fokuserar på aktieutdelningar och min strategi är buy and hold så gör det inte så mycket om börsen rekylerar ned, även om det säkert kommer vara psykiskt tungt om det kommer ett rejält ras. Min portfölj består i nuläget av 51 st innehav där de tio största innehaven summerar 50% av totala värdet. De tre största innehaven sett till värdet är Formpipe Software,  Brookfield Renewable Partners och Investor. Tillsammans utgör dessa tre innehav knappt 1/3 av portföljvärdet. Under 2020 kommer jag att fortsatt köpa på mig mer av de flesta av portföljens innehav men fokus kommer vara att utöka innehavet i XACT Högutdelande som i nuläget enbart utgör 1,8% av portföljen. Målsättning får bli att XACT Högutdelande framöver ska vara ett av portföljens större innehav och utgöra 5-10% av portföljen f